~ Sharing Is Caring ~

Archive for the ‘Suara hatiku..’ Category

Teknik Untuk Memelihara Perhubungan Dengan Orang Yang Disayangi

1. Jangan sesekali memarahinya dihadapan orang ramai atau didepan kawan-kawan anda, kerana ini memperlihatkan tahap perhubungan anda dengan si dia.

2. Jangan diulangi mengutuk si dia di belakangnya bersama kawan atau ahli keluarga anda, ini boleh menyebabkan dia berkecil hati atau terus menjadi marah apabila mengetahuinya.

3. Jangan ragu-ragu bertanyakan teman anda sekiranya anda tidak pasti perbuatan anda buat itu melukakan hati si dia, seperti menjadi teman kepada kawan anda untuk pergi berjumpa dengan teman barunya, sekiranya si dia terlebih dulu tahu sebelum anda memberitahunya, tahap kepercayaan si dia kepada anda akan menjunam turun.

4. Jangan sesekali menyatakan kriteria teman impian anda yang tidak sama dengan perwatakan atau prilaku si dia, kerana ini akan menyebabkan dirinya merasa seperti tiada gading, tanduk pun boleh lah.

5. Jangan buat walau sekalipun, mengutuk ibubapanya kerana impaknya terlalu kuat sehingga anda boleh ditinggalkannya.

6. Jangan diamalkan berbohong orang lain dihadapannya kerana ia boleh menimbulkan rasa curiga si dia terhadap anda.

7. Akhir sekali terima lah si dia seadanya dia, dan layan lah si dia seadanya anda. Dan pasangan paling memahami dan menyayangi adalah kunci kebahagian.

* * * Rahsia dihati tiada siapa yg tahu..* * *

Ps: Happy Anniversarry, my heart J

“Bertemu tak jemu, berpisah tidak gelisah”….

Advertisements

Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa isteri ke ‘Mahkota Medical Centre’, dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanya dia”mengandung kot?” Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya  bawak dia jumpa doktor dan ternyata…. isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi.

Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning sickness yang teruk sekali bagi isteri saya. Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak. Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap. Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah dia terlelap.

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab ‘Kasyaful Mahjub’. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah diluar bidang kuasa saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.

Saya bercerita kepadanya tentang Allah, zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. Ada yang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?

1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya (subconscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar). 

2. Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun – ubun orang yang ingin anda nasihati.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al-fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.

4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan berselawat, banyak bersabar Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu’man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. “Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah “Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan”. Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logic akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.

Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa pula kata mereka nanti.

Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang dan bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.

Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padang rumput,sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah’mama’nya seperti saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.

Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur. Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah ‘bintang timur’ dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan muncul ‘bintang timur kecil’ dalam hidup saya

Luka yang paling menyakitkan dalam hidup bukanlah kematian, namun menjadi orang yang diabaikan.

Kehilangan orang yang sangat kita cintai, yang berubah menjadi seseorang yang tidak peduli denganmu sama sekali.

Ketika orang yang sangat kau sayangi mengadakan pesta …. dan tidak mengundangmu sama sekali.

Ketika orang yang paling kau sayangi di dunia ….. dengan sengaja tidak mengundangmu menghadiri perayaannya, sehingga membuat orang berfikir kamu tidak peduli.

Luka yang paling menyakitkan dalam hidup bukanlah kematian, namun menjadi orang yang dilupakan.

Menjadi orang yang dilupakan setelah kita memberikan yang terbaik.

Menjadi orang yang tidak mempunyai kawan, walau hanya sekadar untuk saling menyapa.

Ketika kau melihat orang yang ada dilubuk hatimu yang paling dalam mentertawaimu didepan wajahmu.

Ketika kau memerlukan seseorang untuk memacu semangatmu, tapi kau menyedari bahawa hanya seseorang yang masih peduli denganmu iaitu …….. kamu sendiri.

Hidup memang penuh penderitaan, tapi akan kah ini terbaik??? akankah semua orang saling peduli, dan menyediakan waktu untuk mereka yang memerlukan ?

Setiap orang mempunyai peranan untuk dimainkan di panggung yang besar yang kita sebut kehidupan.

Setiap orang punya kewajipan terhadap lingkungan sekitarnya untuk mengatakan bahawa kita menyayangi mereka.

Kau tidak akan mendapat hukuman jika kau tidak mempedulikan kawan-kawanmu.

Kau hanya akan diabaikan…… diupakan….. seperti seperti yang telah kau perbuat terhadap mereka!!

Puisi ini ditulis oleh seorang pria yang telah membunuh dirinya, mungkin jika orang- orang sekitarnya ingin menunjukkan sedikit rasa sayang/cinta/kasih dan memberikan lebih banyak perhatian kepadanya, kematiannya tidak akan pernah terjadi.

Ingatlah, begitu kita memasuki kehidupan (seseorang), kita tidak dapat menilai kesedihan, kesepian atau keputus-asaan orang hanya dari ekspresi muka/fisikal. Kau perlu mengenalnya lebih dalam lagi, menghargai mereka, dan tunjukkan kepada mereka kau peduli.

Tags:

The Prophet Sallallahu Alaihi Wasallam said: “Instruct your children to observe Salah when they are seven years old, and reprimand them if they do not observe it when they are ten years old and do not let them sleep in one bed.” (Abu Dawood)

The Western and Islamic concept of women and livelihood

The western world propagates the idea of both the spouses entering the world of work to increase the family income. As a result young toddlers are entrusted to the care of maids, creches and day-care centers. The West has, through their mass media, drilled the point home that life is fun, home-making is dull and children are a burden. This philosophy has proved to be short-sighted in many ways. While the family income, material possessions and luxuries increase the children grow up with little parental guidance. The wealth that is amassed during the early years when both parents work later has to be used to solve the drug problems, heart problems, sleep problems and marriage problems caused by children who are morally bankrupt.

Islam opposes the Western view. Islam recognizes the great responsibility of a woman in the family environment. A woman is the queen of her home. She plays a pivotal role in educating, guiding and motivating her husband and children. A mother is the perfect person who can create an environment in the home conducive to the teachings of Islam.

Only women are uniquely qualified to be the queens of their homes. It is not by accident that pregnancy and nursing are purely feminine tasks. Allah has given women the special talents and psychological makeup needed to take care of the children. There is no substitute for a mother’s love. No one can extract and bottle motherly compassion. Her patience and kindness, her willingness to sacrifice her own comforts, her natural affinity for children and her instinct of knowing the needs of her child are unique to her nature.

It should be understood that Islam places the financial responsibility of earning and supporting the family upon the father. While a mother can choose to work and earn an income she needs to stay within the framework outlined by Islam in terms of her dressing, traveling, contact with strange men, fulfilling her responsility to her children and husband, etc. These guidelines set by Islam are in fact aimed at protecting and safeguarding her. For this reason she should seek employment in a protected environment and not seek employment outside this protected environment unless in extreme cases.

Why a mother is so valuable in Ramadhaan

Ramadhaan is the most important month of the Islamic year. It is in this month that the family worships Allah and practices Islam more fervently and with greater enthusiasm. The Muslim family spend precious moments of their time together during Iftaar and Suhoor. These two meals provide the fuel and blessing that grant a Muslim the physical and spiritual strength to fast.

The food Muslims consume plays a critical role in their worship. Allah mentions in the Quran : “Eat what is wholesome and do good deeds.” In other words, wholesome and halaal food promotes good character and actions. The responsibility of ensuring that wholesome meals are provided for the family rests on the father and mother. The father earns pure and halaal sustenance. The mother ensures that the food that is consumed is wholesome and halaal.

A few ideas on how a mother can create an Islamic home in Ramadhaan :

  • Encourage children to recite Quran regularly every day even if it be a little. This will discipline them and make them love the Quran.
  • Encourage them to fast even for an hour or half a day. This will build their confidence.
  • Let them perform Salaah together with the mother while she prays.
  • Teach them one new thing about Ramadhaan every day, eg. a dua, hadith, benefit of fasting and taraweeh, etc.
  • Teach them to avoid junk food. Ramadhaan is, after all, a month of diet control!
  • Assign one of the kids the responsibility for waking everyone up for Suhoor and Fajr (Set your alarm clock, just in case!) This will teach them the importance of Suhoor and Fajr.

In Ramadhaan, specifically, there must be a constant reminder of an Islamic home! Children learn from a mother’s personal example. A mother who is always there by supervising and disciplining her children and who keeps busy with Salah, Qur’aan and Dua provides the most favourable Islamic atmosphere for piety and happiness in the home. A mother provides a special warmth and tenderness to the family during Ramadhaan. Ramadhaan without a mother can never be a true Ramadhaan. Ask anybody who has lost a mother within the last year how sad and empty that home now is.

A dua for our mothers and sisters

May Allah grant our mothers the understanding of their critical role in every Muslim home. They are the spiritual pillars upon which the bricks of worship and obedience stand. If they fall or crumble the future of the Ummah is at stake. If they stand firm the Ummah will be able to produce the likes of Khalid Ibn Walid Radhi Allahu Anhu, Junaid Baghdadi Rahimahullah and Rabia Basria Rahimahallah. If they fail in their responsibility our Maryam will become Mary, our Bilal will become Billy and our Yusuf will become Joe. May Allah protect our mothers and sisters from blindly aping the filthy dressing, speech, behaviour and culture of the west. Their culture has failed. Time has shown that they can boast of little except wife batterings, broken homes, AIDS, extra marrital affairs, rape, pornography and shamelessness. The world is waiting for Muslim women to lead the way in showing how Islam can solve the problems of our morally decaying society. May Allah make our Muslim women true beacons of piety and strength. Aameen!

 Source: info@maw.za.org.

p/s:  I  MISS  my mama 😦

By Muhammad Al-Shareef

It was narrated that in the days that Musa (Alahi salaam) wandered with Bani Israel in the desert an intense drought befell them. Together, they raised their hands towards the heavens praying for the blessed rain to come. Then, to the astonishment of Musa (Alahi salaam) and all those watching, the few scattered clouds that were in the sky vanished, the heat poured down, and the drought intensified.

It was revealed to Musa that there was a sinner amongst the tribe of Bani Israel whom had disobeyed Allah (Subhanahu wa ta’ala) for more than forty years of his life. “Let him separate himself from the congregation,” Allah (Subhanahu wa ta’ala) told Musa (Alahi salaam). “Only then shall I shower you all with rain.”

Musa (Alahi salaam) then called out to the throngs of humanity, “There is a person amongst us who has disobeyed Allah for forty years. Let him separate himself from the congregation and only then shall we be rescued from the drought.” That man, waited, looking left and right, hoping that someone else would step forward, but no one did. Sweat poured forth from his brow and he knew that he was the one.

The man knew that if he stayed amongst the congregation all would die of thirst and that if he stepped forward he would be humiliated for all eternity.

He raised his hands with a sincerity he had never known before, with a humility he had never tasted, and as tears poured down on both cheeks he said: “O Allah, have mercy on me! O Allah, hide my sins! O Allah, forgive me!”

As Musa (Alahi salaam) and the people of Bani Israel awaited for the sinner to step forward, the clouds hugged the sky and the rain poured. Musa (Alahi salaam) asked Allah (Subhanahu wa ta’ala), “O Allah, you blessed us with rain even though the sinner did not come forward.” And Allah (Subhanahu wa ta’ala) replied, “O Musa, it is for the repentance of that very person that I blessed all of Bani Israel with water.”

Musa (Alahi salaam), wanting to know who this blessed man was, asked, “Show him to me O Allah!” Allah (Subhanahu wa ta’ala) replied, “O Musa, I hid his sins for forty years, do you think that after his repentance I shall expose him?”

Allah (Subhanahu wa ta’ala) revealed the Qur’an in the most blessed month; the month of Ramadan, the month in which the Qur’an was sent down.

On the most blessed night, the Grand night: Laylatul Qadr; “Verily, we revealed the Qur’an on the night of Qadr.”

Ibn Jareer narrates, on the authority of Mujaahid that there was a man from Bani Israel who used to spend the night in prayer. Then in the morning he would fight the enemy in the Way of Allah during the day, until the evening and he did this for a thousand months.

And so Allah revealed the Surah: “Verily, We sent it down in the night of Al-Qadr” until the verse “The night of Al-Qadr is better than a thousand months” That is, standing in prayer on that night is better than the actions of that man.

Sufyaan ath-Thawree reports, on the authority of Mujaahid (also), that the night of Al-Qadr being better than a thousand months means that the good deeds performed on it, fasting on it, and standing in prayer on it are better than a thousand months’ good deeds, prayers and fasting. (Narrated by Ibn Jareer)

It is reported from Abu Hurairah that he said: “When the month of Ramadan came, the Messenger of Allah said: ‘The month of Ramadan has come, a blessed month in which Allah has made it obligatory for you to fast; in it the gates of Paradise are opened and the gates of Hell are closed and the devils are chained. In it is a night better than a thousand months, whoever loses the benefit of it has lost something irreplaceable.’” (Narrated by Imam Ahmad and An-Nasaa’i).

It is reported on the authority of Abu Hurairah, that Allah’s Messenger (Sallallahu alaihi wa sallam) said: “Whoever stood in prayer on the night of Al-Qadr, in faith and hoping for a reward from Allah, he will have all of his previous sins forgiven.” (Narrated by Al-Bukhari and Muslim).

This one night surpasses the value of 30,000 nights. The sincere believer who worries day and night about his sins and phases of neglect in his life patiently awaits the onset of Ramadan. During it he hopes to be forgiven by Allah (Subhanahu wa ta’ala) for past sins, knowing that the Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) promised that all who bear down during the last ten days shall have all their sins forgiven. To achieve this, the believer remembers the Prophet’s (Sallallahu alaihi wa sallam) advice in different sayings wherein he used words like “seek”, “pursue”, “search” and “look hard” for Laylatul Qadr.

Laylatul Qadr is the most blessed night. A person who misses it has indeed missed a great amount of good. The Mu’min should search for it in the last ten nights of Ramadan, passing the nights in worship and obedience.

For those who catch the opportunity, their gift is that of past sins wiped away.

The Messenger of Allah (Sallallahu alaihi wa sallam) illustrated for us some of the things we should be doing on this Grand Night. From his blessed Sunnah we find the following:

Praying Qiyaam (night prayer):

It is recommended to make a long qiyaam prayer during the nights on which Laylatul Qadr could fall. This is indicated in many ahadeeth, such as “Whoever stands (in qiyaam) in Laylatul Qadr [and it is facilitated for him] out of faith and expectation (of Allah’s reward), will have all of his previous sins forgiven.” [Al-Bukhari and Muslim; the addition “and it is facilitated for him” is recorded by Ahmad from the report of ‘Ubaadah Bin as-Samit; it means that he is permitted to be among the sincere worshippers during that blessed night.]

Making Supplications:

It is also recommended to make extensive supplication on this night. ‘A’ishah reported that she asked Allah’s Messenger (Sallallahu alaihi wa sallam) “O Messenger of Allah! If I knew which night is Laylatul Qadr, what should I say during it?” And he instructed her to say:

“Allahumma innaka `afuwwun tuhibbul `afwa fa`fu `annee – O Allah! You are forgiving, and you love forgiveness. So forgive me.” [An authentic Hadith recorded by Ahmad, Ibn Majah and at-Tirmidhi.]

Abandoning Worldly Pleasures for the Sake of Worship: It is further recommended to spend more time in worship during the nights on which Laylatul Qadr is likely to fall. This calls for abandoning many worldly pleasures in order to secure the time and thoughts solely for worshipping Allah (Subhanahu wa ta’ala).

‘A’ishah reported: “When the (last) ten started, the Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) would tighten his izaar (i.e. he stayed away from his wives in order to have more time for worship), spend the whole night awake (in prayer) and wake up his family.” [Al-Bukhari and Muslim]

And she said: “Allah’s Messenger (Sallallahu alaihi wa sallam) used to exert more (in worship) on the last ten than on other nights.” [Muslim]

Have we estimated Allah (Subhanahu wa ta’ala) correctly?

The opportunity of Laylatul Qadr is coming in the next few days. Life is about people that take advantage of their opportunities to win the love of Allah (Subhanahu wa ta’ala), and this is indeed one of those chances.

Abu Dah Daah was one of those who found an opportunity and won that which is greater than the heavens and the earth. An adult companion of the Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) cultivated his garden next to the property of an orphan. The orphan claimed that a specific palm tree was on his property and thus belonged to him. The companion rejected the claim and off to the Messenger of Allah (Sallallahu alaihi wa sallam) went the orphan boy to complain. With his justness, the Messenger of Allah (Sallallahu alaihi wa sallam) measured the two gardens and found that the palm tree did indeed belong to the companion. The orphan erupted crying. Seeing this, the Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) offered the companion, “would you give him the palm tree and to you is a palm tree in Jannah?” However, the companion in his disbelief that an orphan would complain to the Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) missed the opportunity and went away angry.

But someone else saw the opportunity, Abu Dah Daah – radi Allahu ‘anhu. He went to the Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) and asked, “Ya Rasul Allah, if I buy the tree from him and give it to the orphan shall I have that tree in Jannah?” The Messenger of Allah (Sallallahu alaihi wa sallam) replied, “Yes.”

Abu Dah Daah chased after the companion and asked, “Would you sell that tree to me for my entire garden?” The companion answered, “Take it for there is no good in a tree that I was complained to the Prophet about.”

Immediately, Abu Dah Daah went home and found his wife and children playing in the garden. “Leave the garden!” shouted Abu Dah Daah, “we’ve sold it to Allah! We’ve sold it to Allah!” Some of his children had dates in their hand and he snached the dates from them and threw them back into the garden. “We’ve sold it to Allah!”

When Abu Dah Daah was later martyred in the battle of Uhud, Rasul Allah (Sallallahu alaihi wa sallam) stood over his slain body and remarked, “How many shady palm trees does Abu Dah Daah now have in paradise?”

What did Abu Dah Daah lose? Dates? Bushes? Dirt? What did he gain? He gained a Jannah whose expanse is the heavens and the earth.

Abu Dah Daah did not miss his opportunity, and I pray to Allah (Subhanahu wa ta’ala) that we do not miss our opportunity of standing to Allah (Subhanahu wa ta’ala) on Laylatul Qadr.

Dear brothers and sisters, we do not obey, worship and revere Allah (Subhanahu wa ta’ala) in a way befitting of His Majesty.

Allah (Subhanahu wa ta’ala) revealed: “No just estimate have they made of Allah, such as is due to Him. On the Day of Resurrection the whole of the earth will be but His handful, and the heavens will be rolled up in His right hand: Glory to Him! High is He above the partners they attribute to Him” (Surat al-An’aam, Ayat 91).

Everything that we have belongs to Allah (Subhanahu wa ta’ala). When someone dies we say, Inna lillaahi wa inna ilayhi raaji’oon, Indeed to Allah we belong and indeed to Him we shall return. This is not a supplication just for when a soul is lost. It is a supplication for every calamity that befalls a believer, even if his sandal were to tear. Why? Because everything belongs to Allah (Subhanahu wa ta’ala) and everything shall come back to him. Sit and try to count the blessings Allah (Subhanahu wa ta’ala) has bestowed upon you. Have you ever tried to count stars?

And He giveth you of all that ye ask for. But if ye count the favors of Allah, never will ye be able to number them. Verily, man is given up to injustice and ingratitude” (Surat Ibrahim, Ayat 34).

We have not understood the weight of this Qur’an that we rest on our high shelves, this Noble book that was sent to give life to the dead. For even if our hearts were as solid as rock they would have crumbled to the ground in fear and hope of Allah’s (Subhanahu wa ta’ala) punishment and Mercy. Could it be that our hearts are harder than that mountain?

“Had We sent down this Qur’an on a mountain, verily, thou wouldst have seen it humble itself and split asunder in fear of Allah (Surat al-Hashr, Ayat 21).

Dear brothers and sisters, as you fill the Masajid for Qiyamul Layl in the last ten nights of Ramadan, remember what Allah (Subhanahu wa ta’ala) wants you to know:

“Know ye that Allah is strict in punishment and that Allah is Oft-forgiving, Most Merciful.”

There shall be a night, some night in your life that you shall awaken in Jannah or Hell fire. Anas ibn Malik, on his deathbed, prayed to Allah, (Subhanahu wa ta’ala), “O Allah, protect from a night whose morning brings a journey to hell fire.” Think about that morning.

Peace shall descend on Laylatul Qadr until the dawn. It may be that you shall leave the Masjid after Fajr one day soon forgiven by Allah, Glorious and Most High.

 

“Wahai orang-orang yang beriman, puasa telah diwajibkan ke atas kamu sebagaimana ia telah diwajibkan ke atas generasi sebelum kamu, mudah-mudahan (dengan puasa itu) kamu bertaqwa” [al-Baqarah 2: 183]

Sahabat,

Kita sudah pun masuk ke separuh kedua bulan Ramadhan. Separuh kedua ini biasanya adalah pusingan penentu. Jika kita umpamakan Ramadhan ini seperti perlawanan bola sepak, separuh masa kedua bukan lagi ruang untuk cuba-cuba mengintai pihak lawan, berkhayal mencari strategi dalam bayangan atau sekadar berlari turun naik padang tanpa arah tujuan. Semua orang sudah mesti tahu apa peranan masing-masing dan sudah tiba masanya untuk bertindak dan menyerang.

Apakah jaringan kita setakat separuh masa kedua ini?

Andai masih 0-0, perlu dikaji apa yang tidak kena. Maksiat kita tinggalkan, tapi kebaikan tidak kita lakukan. Tambah-tambah lagi jika maksiat ditinggalkan hanya semata-mata “rakan syaitan jin dan manusia” tertambat dan bukannya kerana dorongan mahu mendampingi Tuhan. Jangan lupa, buat sesuatu kerana selain Allah itu riya’, meninggalkan sesuatu kerana selain Allah juga adalah riya’.

Andaikata kita sudah mendahului dengan jaringan 1-0, syukurlah kepada Allah. Namun kita belum selamat. Pasukan Nafsu masih terlalu hampir untuk membuat jaringan persamaan, mereka tidak henti-henti menyerang sedangkan pertahanan kita semakin keletihan. Tambahlah bilangan bola yang berjaya dibawa melepasi pertahanan Pasukan Nafsu yang degil itu. Biar jarak kemenangan kita itu berada di zon selamat, bukan sentiasa di atas urat.

Tambah-tambah dekat nak Raya, penyokong pasukan nafsu semakin bersesak-sesak masuk ke gelanggang. Pekiknya makin menggerunkan. Jangan pula kalian lemah semangat kerananya. Kita pasukan Tuan rumah, harus menang sekurang-kurangnya di gelanggang sendiri.

Namun, kalau sudah masuk pusingan kedua, masih lemah ditinggalkan masa, hubaya hubaya… kamu di ambang kekalahan. Piala Taqwa itu bakal jatuh ke tangan orang lain, iaitu ke tangan Pasukan Nafsu yang memang diketahui tidak kenal dan kenang nilai Piala Taqwa. Ia hanya mahu mengalahkan pasukan kita, ia hanya mahu melihat Piala Taqwa itu tidak berada di tangan kita.

Apakah musim depan kita masih berpeluang untuk masuk gelanggang? Tiada seorang pun yang berani memberikan jawapan, bahkan jurulatih terhandal pun tahu masa yang ada di tangan kita hanyalah sekarang. Masa lalu telah berlalu, masa hadapan tak pasti kesampaian. Dan masa sekarang yang ada di tangan kita, hanya tinggal separuh masa kedua… apakah masih ada ruang untuk berlengah?

“Jibril datang kepadaku dan berkata, ‘Wahai Muhammad, siapa yang menjumpai bulan Ramadhan, namun setelah bulan itu habis dan ia tidak mendapat ampunan, maka jika mati ia masuk Neraka. Semoga Allah menjauhkannya. Katakan: Amin!. Aku pun mengatakan: Amin! ” (HR. Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam Shahihnya)

p/s: Mari bersama muhasabah diri kita..pasukan manakah yang bakal memenangi Piala TAQWA??? Pelawat (Pasukan Nafsu) atau Tuan Rumah (diri kita) ??

Bis-millahir-rahmanir-raheem

Alhamdulilahi Rabil ‘Alameena wassalatu wassalamu ‘ala ashrafil anibiya wal mursaleen nabiyyina muhammadin wa 3ala aali wa sahbihi ajma’een.

Allah’s Apostle said (translation), “When Ramadan begins, the gates of Paradise are opened.” –Bukhari

In another hadith, the Messenger of Allah (saws) says, “Ramadan has come to you. (It is) a month of blessing, in which Allah covers you with blessing, for He sends down Mercy, decreases sins and answers prayers. In it, Allah looks at your competition (in good deeds), and boasts about you to His angels. So show Allah goodness from yourselves, for the unfortunate one is he who is deprived in (this month) of the mercy of Allah, the Mighty, the Exalted.” –Tabarani

1) Fast Ramadhan with belief and sincerity, truly seeking the reward of Allah (swt) so that He may accept from you your fasts & good deeds and forgive you your sins.

2) Be especially generous during this month in giving charity. And remember, even a smile is charity.

Allah’s Apostle was the most generous of all the people, even more generous than the strong uncontrollable wind (in readiness and haste to do charitable deeds) and he used to reach the peak of generosity in the month of Ramadan..” –Bukhari

3) Eat a pre-dawn meal, called the Suhoor. This is part of the Sunnah, and a blessing from Allah (swt). The Prophet (saws) said, “Take Suhoor as there is a blessing in it.” –Bukhari

4) Cook a supper or give food to those who are fasting, even only if it is water. For if they break their fast on the food you have given to them, you will earn a reward similar to theirs (on top of your own reward).

He who breaks another’s fast, earns the same reward as the one who fasted without diminishing the latter’s reward in the slightest.” –Bukhari

5) Hasten in breaking your fast after the sun has truly set at Maghrib, so as to gain the love of Allah. Do not delay. Allah’s Apostle (saws) said, “The people will remain on the right path as long as they hasten the breaking of the fast.”

6) When breaking the fast, make a supplication.

The supplications of three persons are not rejected: the supplication of a fasting person at the time of breaking fast, of a just ruler, and of a person who is wronged. Allah causes their supplications to rise above the clouds, and gates of heaven are opened for them, and God says, ‘By My Majesty, I will help you, even it be after a while‘.” –Tirmidhi

An example of a supplication is this:

Oh Allah, for You I have fasted, and to You I have submitted myself (in Islam), and in You I have faith & believe, and on You I rely and with Your Providence I break my fast. The thirst has gone, and the veins have been quenched and the reward has been made, God-Willing.

Arabic: Allahumma laka sumt, wa laka as-lamt wa bikka aament wa ‘alayka tawakkalt wa ‘ala rizqiqa aftart. Tha-ha-ba thamaa wab-tallit il-‘urook wa thabbit al-ajr inshaAllah.

7) Make more supplications! For yourself, your parents, children, the Muslims who are being oppressed, the Muslims who are fasting, the Muslims who are fighting in the cause of Allah (swt), etc. Ask for Paradise and seek protection from the Fire. The best way to go about this, is to have a plan. Write out the supplications you want to say in the morning and evening; write out the supplications in which you ask for wordly or spiritual things etc.

There are in the month of Ramadhan in every day and night those to whom Allah grants freedom from the Fire, and there is for every Muslim an supplication which he can make and will be granted.” -al-Bazzaar, Ahmad, Saheeh

One of the best times to make supplications is during the night (after the Isha prayer and long into the night). We should not cease to make the daily supplications (i.e. when waking up and when going to sleep).

8) Increase in the Remembrance of Allah (swt). This is called dhikr. Recite SubhanAllah, Alhamdulilah, La ilaha illaAllah, waAllahu akbar after all obligatory prayers. Not only then, but whenever you have the chance, whether it is on the bus, waiting in line, or shopping for groceries.

Recite La ilaha illaAllahu wahdahu la shareeka lahu, lahul mulk wa lahul hamd wa huwa ‘ala kulli shay’in qadeer 100 times after waking up and before going to sleep. English: There is no god but Allah, the One & Only, without partners. To Him belongs all sovereignty & domninion and all Praise. And He is able to do all things.

9) Seek the forgiveness of Allah (swt). Make istighfaar as much as you can during the day. Supplicate to Allah (swt) with His most Beautiful Names.

10) Pray the taraweeh prayer. Allah praised those who engage themselves in prayer at that time of night:

Their sides forsake their beds, to invoke their Lord in fear and hope, and they spend (in charity in Allah’s cause) out of what We have bestowed on them. -Quran 32:16

Performing night prayer in Ramadan is far more superior to that performed in a different month by virtue of the recommendation of the Prophet (saws).

He who performs night prayer in Ramadan with faith in Allah, in the great reward for it and in seeking such reward will have his past sins forgiven.” –Bukhari

The full reward of Taraweeh is obtained only when it is performed in Jama’ah. The person who performs it in Jama’ah will be considered, according to authentic Tradition, as if he spent the rest of that night praying.

It is generally accepted by the majority of scholars that the night prayer (performed after the last obligatory prayer i.e. Isha) does not exceed 11 rak’aat. Therefore, one would perform Isha (4) plus (2) Sunnah for Isha then the night prayer (11)= (2) +(2) +(2) +(2) + 2 witr Sunnah + 1 witr Sunnah.

If you need more information on how to perform the Taraweeh prayer and how many rak’aat should be prayed, ask a Muslim who is more knowledgeable, or contact your local masjid.

11) Recite the Quran as much as possible this month. Try to read 2-3 jizu (portions) per day. There are 30 jizu in the Quran, so you will have completed its recitation entirely during this month. Spend time to reflect on what you have read. Study the tafseer (interpretation) and take notes while you are reading. Some people also gain more by listening to the Quran being recited.

And if it’s possible, don’t just recite the Quran, memorize it.

12) Beware of spending your time without performing righteous deeds. The Mercy from Allah (swt) in this month is greater than in any other. You must engage in good deeds in order to obtain that mercy and understand the significance of the Holy month of Ramadhan.

13) Beware of engaging in sinful activities or putting off obligatory duties. Preserve your tongue from lying, swearing, backbiting, and slander, as these decrease the reward of fasting.

Whoever does not give up forged speech and evil actions, Allah is not in need of his leaving his food and drink (i.e. Allah will not accept his fasting.)” –Bukhari

Fasting is not merely abstaining from eating and drinking. Rather, it is also abstaining from ignorant and indecent speech. So if anyone abuses or behaves ignorantly with you, then say: ‘I am fasting, I am fasting’.” –Al-Haakim

14) Stay away from distracting and unlawful things such as watching TV and listening to music. Satan only wants to keep us away from engaging in righteous acts by making the unlawful ones seem appealing.

O mankind! Verily, the Promise of Allah is true. So let not this present life deceive you, and let not the chief deceiver (Satan) deceive you about Allah. Surely, Shaytaan is an enemy to you, so treat him as an enemy. He only invites his followers that they may become the dwellers of the blazing Fire. –Quran 35:5,6

So whatever you have been given is but a passing enjoyment for this worldly life, but that which is with Allah (Paradise) is better and more lasting for those who believe.. –Quran 42:36

Abu Huraira related that RasoolAllah (saws) said: Many people who fast get nothing from their fast except hunger and thirst, and many people who pray at night get nothing from it except wakefulness. –Darimi

Imam Ash-Shafi’i said: Time is a sword. Cut with it before it cuts you.

Don’t waste your time this Ramadhan. We can never be sure that it will come to visit us again. Think of the people whom you knew last year, and are no longer with us this year. They saw the last Ramadhan of their life. You do not know if this is the last one you will see in yours. Worship Allah (swt) as much as you can this month. There is so much Mercy to be obtained from Allah (swt), so don’t let your time go to waste.

All Praise is due to Allah, His blessings on RasoolAllah (saws). May Allah (swt) accept from us our prayers, our fasting, and our supplications, and may He count us among those who are successful in the Hereafter. Ameen


Add to Technorati Favorites

Kalendar

September 2017
M T W T F S S
« Jan    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Sabda Rasulullah s.a.w

"Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berfirman: ” Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku.” Riwayat Bukhari & Muslim

Categories

Top Clicks

  • None

Pengunjung Terkini

Recent Readers

View My Profile View My Profile View My Profile View My Profile View My Profile
My Popularity

Bilangan Pembaca

  • 163,719 orang pembaca

Khazanah