~ Sharing Is Caring ~

Impian dan Kesabaran

Posted on: August 14, 2007

Konon, di negara Cina, ada seorang petani yang mempunyai impian besar untuk membuat perusahaan hasil daripada sejenis tanaman yang namanya bambu Cina.

Maka petani itu mulalah meletakkan benih-benih bambu Cina dalam pot-pot. Sehari, setiap pagi sebelum matahari terbit dan petang hari sesudah matahari terbenam, si petani bambu Cina, harus menyiram benih bambu cina yang diletak di dalam pot-pot. Selama 6 tahun pertama, setiap hari, penyiraman harus dilakukan dengan setia, kalau tidak maka tanaman ini tidak akan pernah tumbuh dan pasti mati. Jadi tidak ada hari-hari gagal untuk menyiram atau tanaman ini akan mati dan tidak pernah tumbuh.

Maka si petani ini melakukan kewajibannya dengan setia selama 6 tahun pertama kehidupan si tanaman bambu Cina. Ia mengasihi tanaman ini dan sungguh-sungguh percaya, suatu hari ia akan bangga dengan tanamannya.

Bagi orang yang tidak mengerti karakter dari tanaman bambu Cina, tentu akan mengira betapa gilanya si petani bambu Cina ini. Menyiram pot-pot yang tidak menunjukkan tanda-tanda kehidupan. Memang, tidak ada tanda-tanda kehidupan yang keluar dari pot-pot ini. Selama 6 tahun pertama, tidak ada yang tumbuh yang dapat dilihat dari permukaan tanah di pot tersebut.

Tetapi,…… sesudah tahun ke 6 berakhir, maka…. keluarlah tunasnya dari tanaman bambu Cina dan dalam waktu 6 bulan, tanaman bambu Cina ini akan mempunyai ketinggian yang lebih tinggi dari tanaman di sekitarnya. Inilah keindahan dari tanaman bambu Cina. Ia menjulang lebih tinggi dari tanaman di sekelilingnya. Hasilnya, petani itu berjaya melaksanakan impiannya itu yang menjadi orang yang dihormati dan terkenal.

Kesimpulannya:

Dalam hidup, terkadang kita menemui kesulitan-kesulitan yang harus dihadapai dengan sikap sabar, tekun, penuh kepercayaan dan tawakal, seperti petani bambu Cina ini. Sabar itu antara jalan-jalan menuju kebahagian.

Nurulanis said: Sabar itu sebahagian daripada iman…Hadapilah ujian itu dengan senyuman tanda kesabaran yang tinggi. Ujian itu tanda DIA sayangkan kita…^_^

4 Responses to "Impian dan Kesabaran"

sabar meningkatkan derajat manusia lebih tinggi…jadi berbahagialah orang-orang yang sabar….

analogi yg menarik. hidup di dunia ni (kalau umur panjang laa) lagi la perlukan kesabaran lebih 6 tahun. adeh.

motivasi yg amat bagus. bukan senang nak bersabar selama tu. bg org yg mampu bersabar bertahun2 lamanya, menunjukkan tahap keimanan dia agak tinggi =)

insyaAllah…semoga kita semua terus sabar…dugaan tue tanda DIA sayang kita🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Add to Technorati Favorites

Kalendar

Sabda Rasulullah s.a.w

"Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berfirman: ” Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku.” Riwayat Bukhari & Muslim

Categories

Top Clicks

  • None

Pengunjung Terkini

Recent Readers

View My Profile View My Profile View My Profile View My Profile View My Profile
My Popularity

Bilangan Pembaca

  • 161,457 orang pembaca

Khazanah

%d bloggers like this: